Rozdział I – Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie Integracji Osób Niepełnosprawnych jest stowarzyszeniem dobrowolnym, trwałym o celach niezarobkowych.
§2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności teren województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, siedzibą zaś miasto Bartoszyce.
§3
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw, może zatrudniać pracowników.
§4
Stowarzyszenie może przystąpić do organizacji ogólnokrajowych i międzynarodowych.
§5
Stowarzyszenie ma prawo używania odznak i pieczęci według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy oraz wydawania broszur i informatorów.
Rozdział II
§6
Celem Stowarzyszenia jest:
- Tworzenie warunków rehabilitacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
- Wychowywanie integracyjne osób sprawnych z dziećmi niepełnosprawnymi.
- Samopomocowa działalność informacyjna na temat możliwości leczenia i usprawniania osób niepełnosprawnych.
- Gromadzenie środków na zakup sprzętu rehabilitacyjnego.
- Patronat nad Integracyjnym Przedszkolem Publicznym w Bartoszycach.
- Wspieranie członków Stowarzyszenia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych.
- Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych, pomoc w uzyskaniu zawodu i znalezieniu pracy.
- Podejmowanie działań zmierzających do tworzenia placówek specjalistycznych prowadzących działalność: rehabilitacyjną, medyczną, terapeutyczną, edukacyjną bądź aktywizujących zawodowo osoby niepełnosprawne.
§7
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Ideowo – wychowawczą działalność członków Stowarzyszenia.
- Działalność informacyjno – promocyjną.
- Organizowanie zebrań, spotkań rodziców i osób zainteresowanych problemami dzieci niepełnosprawnych.
- Współdziałanie ze specjalistami z zakresu rehabilitacji, psychologami i lekarzami oraz działaczami społecznymi.
- Rozwijanie działalności informacyjnej, a w miarę możliwości również wydawniczej.
- Podejmowanie działań tworzących system wspierania osób udzielających pomocy niepełnosprawnym.
- Współpraca z krajowymi oraz międzynarodowymi organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką osób niepełnosprawnych.
- Współpracę z organizacjami charytatywnymi i fundacjami.
- Tworzenie i prowadzenie placówek specjalistycznych z zakresu działalności: rehabilitacyjnej, medycznej, edukacyjnej, terapeutycznej, aktywizacji zawodowej bądź zatrudniających osoby niepełnosprawne.
2. Stowarzyszeniu zabrania się:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych ,,osobami bliskimi”.
- Przekazywania ich majątku na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo osób prawnych i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, o stosunku do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego.
- Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział III – Członkowie ich prawa i obowiązki
§8
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych i wspierających.
- Członkiem zwyczajnym może być: a. każdy obywatel polski mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych,
b. małoletni w wieku od 16-18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
c. małoletni poniżej 16 lat za zgodą przedstawiciela ustawowego,
d. cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – zgodnie z art. 4 Prawa o Stowarzyszeniach. - Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które zadeklarują określone świadczenia na rzecz Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym może zostać każda osoba fizyczna w sposób szczególny zasłużona dla Stowarzyszenia. Decyzję o nadaniu honorowego członkostwa podejmuje Walne Zebranie. Członek honorowy jest zwolniony od płacenia składek.
§9
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje do Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji złożonej przez osobę, która chce przystąpić do Stowarzyszenia.
- Członkowie Stowarzyszenia – osoby prawne będący członkami wspierającymi działania za pośrednictwem swoich przedstawicieli.
§10.
- Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do władz Stowarzyszenia za wyjątkiem członków poniżej lat 16,
- uczestniczyć w zebraniach koła z głosem decydującym za wyjątkiem członków poniżej 16 lat, którzy nie mają prawa udziału w głosowaniu na walnym zgromadzeniu,
- zgłaszać opinie i wnioski oraz wypowiadać się we wszystkich sprawach dotyczących działalności Stowarzyszenia,
- nosić odznakę Stowarzyszenia.
§11
Do obowiązków członków Stowarzyszenia należy :
- przestrzeganie postanowień STATUTU , regulaminu i instrukcji Stowarzyszenia oraz wykonywanie uchwał jego władz,
- aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia do urzeczywistniania jego celów,
- dbanie o dobro Stowarzyszenia,
- przejawianie właściwej postawy wobec spraw Stowarzyszenia, postępowanie etyczne i koleżeńskie,
- regularne opłacanie składek.
§12
Przynależność do Stowarzyszenia ustaje w razie:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
- skreślenia z listy członków przez zarząd z powodu nie usprawiedliwionego zalegania w opłacaniu składek członkowskich przez okres przekraczający 6 miesięcy,
- wykluczenie przez Stowarzyszenie na wniosek zarządu z powodu:
a) nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
b) skazania prawomocnym wyrokiem sądu na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych,
c) śmierć członka,
d) likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
Rozdział IV – Władze Stowarzyszenia, wybór władz oraz ich kompetencje
§13
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne zebranie członków,
- Komisja Rewizyjna,
- Zarząd.
§14
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest walne zebranie członków, zwołane przez zarząd Stowarzyszenia.
- Ogólne zebrania członków odbywają się według planu zaproponowanego przez zarząd Stowarzyszenia najrzadziej 1 raz w roku.
- Ogólne zebrania członków mogą być również zwołane na wniosek Zarządu, Komisji rewizyjnej oraz 1/3 liczby Stowarzyszenia.
- Ogólne zebrania sprawozdawczo-wyborcze odbywają się co 4 lata.
- O ogólnym zebraniu członków Zarządu zawiadamia członków Stowarzyszenia oraz osoby zaproszone na 14 dni przed datą zebrania.
- Osoby zaproszone, które nie są członkami Stowarzyszenia biorą udział w zebraniu z głosem doradczym.
- Do kompetencji Ogólnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należy: a) Uchwalanie planów działania, przedstawionych przez Zarząd,
b) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
c) ocena działalności Stowarzyszenia i jego władz, podejmowanie uchwał w tych sprawach oraz udzielanie absolutorium Zarządowi,
d) wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
e) rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady zebrania oraz podejmowaniu w tych sprawach uchwał,
f) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do organizacji międzynarodowej i zasady przystąpienia,
g) uchwalanie zmian Statutu Stowarzyszenia.
h) rozwiązanie Stowarzyszenia,
i) uchwalanie wysokości składek i terminu ich uiszczania.
§15
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
- Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę oraz sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem kontroli lub nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie Komisji Rewizyjnej: a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nim w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej; b) nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe; c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Posiedzenie komisji zwołuje się w miarę potrzeby, jednakże przynajmniej 2 razy w roku.
- Do kompetencji komisji rewizyjnej należy: a) kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i regularności opłacania składek, b) składanie sprawozdania na ogólnym zebraniu członków wraz z oceną działalności Zarządu oraz wnioskiem o udzielaniu absolutorium Zarządowi, c) składanie Zarządowi okresowych sprawozdań z kontroli wykonania budżetu, d) uczestniczenie z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.
§16
- Zarząd składa się z 5 członków.
- Członkiem Zarządu mogą być jedynie członkowie zwyczajni, którzy nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Zarząd wybiera spośród siebie przewodniczącego, jego zastępcę, sekretarza i Skarbnika.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się wzależności od potrzeb, jednakże co najmniej raz w miesiącu.
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia w okresie między ogólnymi zebraniami członków zgodnie z niniejszym statutem, uchwałami ogólnego zebrania i wytycznymi władz Stowarzyszenia oraz odpowiada przed nimi za swoją pracę.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- wykonywanie uchwał ogólnego zebrania członków oraz komisji rewizyjnej,
- reprezentowanie członków i działanie w ich imieniu,
- uchwalanie projektu planu działania i projektu budżetu Stowarzyszenia,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i jego funduszami,
- realizowanie zadań statutowych Stowarzyszenia,
- zatrudnianie pracowników niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań Stowarzyszenia oraz ustalanie zasad wynagradzania,
- współdziałanie z innymi organizacjami, instytucjami i Stowarzyszeniami,
- prowadzenia dokumentacji w zakresie działalności Stowarzyszenia oraz ewidencję składek członkowskich,
- przygotowanie dokumentacji zgodnie z przepisami prawa o przystąpieniu do organizacji międzynarodowych oraz o utworzeniu innych ogniw organizacyjnych,
- rozpatrywanie spraw naruszania przez członków Stowarzyszenia postanowień statutu oraz moralno-etycznych i przedstawianie wniosków ogólnemu zebraniu członków,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na ogólnych zebraniach,
- zwoływanie ogólnych zebrań członków,
- inne sprawy bieżące Stowarzyszenia.
§17
- Wyboru członków komisji rewizyjnej i zarządu dokonuje Ogólne Zebranie Członków przy obecności 3/4 członków zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
- W przypadku zmniejszania składu Zarządu lub komisji rewizyjnej o 1/3 Zarząd zwołuje Ogólne Zebranie Członków, które wybierze członków zarządu lub komisji rewizyjnej w sposób opisany w pkt. 1.
- Kadencja Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej wynosi 4 lata działają one od czasu utworzenia się nowych władz.
- Władze Stowarzyszenia działają kolegialnie. Uchwały poza wymienionymi w ust. 2 podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
Rozdział V
Reprezentacja Stowarzyszenia
§18
1. Stowarzyszenie na zewnątrz reprezentuje Zarząd Stowarzyszenia.
2. W imieniu Stowarzyszenia pisma, dokumenty oraz umowy podpisują dwaj członkowie Zarządu, lub członek Zarządu i pracownik Stowarzyszenia upoważniony do składania podpisów.
3. Do zaciągania zobowiązań majątkowych upoważniony jest Zarząd w jego imieniu podpisy składają dwaj członkowie Zarządu.
4. W przypadku podjęcia uchwały sprzecznej z prawem lub statutem sądu może na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora uchylić uchwałę.
Rozdział VI – Majątek i fundusz Stowarzyszenia
§19
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, spadków, zapisów dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej i dotacji.
- Stowarzyszenie zgodnie z obowiązującymi przepisami może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
- Stowarzyszenie zgodnie z obowiązującymi przepisami może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z tej działalności może być przeznaczony wyłącznie na działalność statutową, nie może stanowić zysku i być dzielony między członków.
- Do nabywania i zbywania lub obciążania nieruchomości Stowarzyszenia upoważniony jest Zarząd Stowarzyszenia po uzyskaniu zgody Ogólnego Zebrania Członków.
- Fundusze Stowarzyszenia przeznaczone są wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział VII – Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.
§20
Projekty Statutu Stowarzyszenia oraz zmiany statutu wymagają uchwały Ogólnego Zebrania Członków.
§21
- Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Ogólnego Zebrania Członków podjętej większością głosów w obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania,
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia majątek Stowarzyszenia w chwili likwidacji zostanie przeznaczony na cele statutowe.